недеља, 1. мај 2022.

Pismo indijanskog poglavice Sijetl

Veliki indijanski poglavica Sijetl koji je uputio rukom pisanu poruku, američkom predsedniku Džordžu Vašingtonu kada je ovaj poželeo kupiti njegovu zemlju, (današnja država Vašington), zaslužuje posebno mesto jer mnogi bi, a pogotovo danas i posebno deca u školi, kao uostalom i svi mi, trebali učiti iz njegovog pisma.

“Kako možete kupiti ili prodati nebo, toplinu zemlje? Ta ideja nam je strana. Ako mi ne posedujemo svežinu vazduha i bistrinu vode, kako vi to možete kupiti? Svaki deo te zemlje svet je za moj narod. Svaka sjajna borova iglica, svaka peščana obala, svaka magla u tamnoj šumi, svaki insekt sveti su u pamćenju i iskustvu mog naroda. Sokovi koji kolaju kroz drveće nose sećanje na crvenog čoveka.

Mrtvi beli ljudi zaboravljaju zemlju svoga rođenja kada odu u šetnju među zvezde. Naši mrtvi nikada ne zaboravljaju ovu lepu zemlju jer ona je majka crvenoga čoveka. Mi smo deo zemlje i ona je deo nas. Mirišljivo cveće naše su sestre; jelen, konj, veliki orao, svi oni su naša braća. Stenoviti vrhovi, sočni pašnjaci, toplina tela ponija i čovek - svi pripadaju istoj porodici.

Tako, kad Veliki poglavica iz Vašingtona šalje glas da želi kupiti našu zemlju, traži previše od nas. Veliki poglavica šalje glas da će nam sačuvati mesto tako da ćemo mi sami moći živeti udobno. On će nam biti otac i mi ćemo biti njegova deca. Mi ćemo razmotriti vašu ponudu da kupite našu zemlju. Ali to neće biti tako lako. Jer ta je zemlja nama sveta.

Ta sjajna voda što teče brzacima i rekama nije samo voda već i krv naših predaka. Ako vam prodamo zemlju, morate se setiti da je to sveto i da svaki odraz u bistroj vodi jezera priča događaje i sećanja moga naroda. Žubor vode glas je oca moga oca. Reke su naša braća. One nam tole žeđ. Reke nose naše kanue i hrane našu decu. Ako vam prodamo svoju zemlju, morate se setiti i učiti svoju decu da su reke naša braća, i vaša, i morate od sada dati rekama dobrotu kakvu biste pružili svakome bratu. Mi znamo da beli čovek ne razume naš život. Jedan deo zemlje njemu je jednak kao i drugi, jer on je stranac koji dođe noću i uzima od zemlje sve što želi. Zemlja nije njegov brat nego njegov neprijatelj i kada je pokori on kreće dalje. On za sobom ostavlja grobove otaca i ne brine se. On otima zemlju od svoje dece i ne brine se. Grobovi njegovih otaca i zemlja što mu decu rađa zaboravljeni su. Odnosi se prema majci zemlji i prema bratu nebu kao prema stvarima što se mogu kupiti, opljačkati, prodati kao stado ili sjajan nakit. Njegova pohlepa prožderaće zemlju i ostaviti samo pustoš.

Ne znam, naš način je drukčiji nego vaš. Izgled vaših gradova boli oči crvenog čovjeka. Ali možda je to zato jer crveni čovek je divlji i ne razume. Nema mirnog mesta u gradovima beloga čoveka. Nema mesta da se čuje otvaranje listova u proleće ili drhtaj krilaca kukaca. Ali možda je to zato jer sam divlji i ne razumem. Buka jedino deluje kao uvreda za uši. I šta je to život ako čovek ne može čuti usamljeni krik kozoroga ili noćnu prepirku žaba u bari?

Ja sam crveni čovek i ne razumem. Indijanac više voli blagi zvuk vetra kad se poigrava lišćem močvare kao i sam miris vetra očišćen podnevnom kišom ili namirisan borovinom.

Vazduh je skupocen za crvenog čoveka jer sve živo deli jednaki dah - životinja, biljka i čovek. Beli čovek ne izgleda kao da opaža vazduh koji diše. Kao čovek koji umire mnogo dana, on je otupio na smrad. Ali ako vam prodamo našu zemlju, morate se setiti da je vazduh skupocen za nas, da vazduh deli svoj duh sa svim životima koje podržava. Vetar što je mom dedi dao prvi dah takođe će prihvatiti i njegov poslednji uzdah. I ako vam prodamo svoju zemlju, morate je čuvati kao svetinju, kao mesto kuda će i beli čovek moći doći da okusi vetar što je zaslađen mirisom poljskoga cveća.

Tako ćemo razmatrati vašu ponudu da kupite našu zemlju. Ako odlučimo da prihvatimo, postaviću jedan uslov: Beli čovek mora se odnositi prema životinjama ove zemlje kao prema svojoj braći.

Ja sam divljak i ne razumem neki drugi način. Video sam hiljade raspadajućih bizona u preriji što ih je ostavio beli čovek ustrelivši ih iz prolazećeg voza. Ja sam divljak i ne razumem kako dimeći gvozdeni konj može biti važniji nego bizon koga mi ubijamo samo da ostanemo živi. Šta je čovek bez životinja? Ako sve životinje odu, čovek će umreti od velike usamljenosti duha. Šta god se desilo životinjama, ubrzo će se dogoditi i čoveku. Sve stvari su povezane. Morate naučiti svoju decu da je tlo pod njihovim stopama pepeo njihovih dedova. Tako da će oni poštovati zemlju. Recite deci da je zemlja s nama u rodu. Učite svoju decu, kao i što činimo mi sa svojom, da je zemlja naša majka. Šta god snađe zemlju snaći će i sinove zemlje. Ako čovek pljuje na tlo, pljuje na sebe samoga. To mi znamo, zemlja ne pripada čoveku; čovek pripada zemlji. To mi znamo. Sve stvari povezane su kao krv koja ujedinjuje porodicu. Sve stvari su povezane. Što god snađe zemlju, snaći će i sinove zemlje. Čovek ne tka tkivo života: on je samo struk u tome. Šta god čini tkanju, čini i sebi samome.

Čak i beli čovek, čiji Bog govori i šeta s njime kao prijatelj s prijateljem, ne može biti izuzet od zajedničke sudbine. Mi možemo biti braća, posle svega. Videćemo, jednu stvar znamo koju će beli čovek jednoga dana otkriti - naš Bog je isti Bog. Vi sada možete misliti da ga vi imate kao što želite imati našu zemlju; ali to ne možete. On je Bog čoveka i njegova samilost jednaka je za crvenoga čoveka kao i za beloga. Ta je zemlja draga Njemu, a škoditi zemlji, znači prezirati njenog Stvoritelja. Beli takođe trebaju prolaz; možda brže nego sva druga plemena. Zaprljajte svoj krevet i jedne noći ugušit ćete se u vlastitom smeću.

Ali u vašoj propasti svetleće sjajno, potpaljeni snagom Boga koji vas je doneo na ovu zemlju i za neku posebnu svrhu dao vam vlast nad njome kao i nad crvenim čovekom. Sudbina je za nas misterija, jer mi ne znamo kad će svi bizoni biti poklani i divlji konji pripitomljeni, tajni uglovi šume teški zbog mirisa mnogih ljudi i pogled na zrele brežuljke zamrljan brbljajućom žicom. Gde je guštar? Otišao je. Gdje je Orao? Otišao je. To je kraj življenja i početak borbe za preživljavanje”.


Нема коментара:

Постави коментар